Στάδια ανάπτυξης ενός παιδιού.

Η συχνή επαφή μου με μανούλες με παιδάκια διαφόρων ηλικιών , με οδήγησε στο να  παρατηρήσω το μόνιμο άγχος αμφιβολίας και την ανάγκη τους για πληροφόρηση όσο αφορά την ανάπτυξη του παιδιού.
Έχω παρευρεθεί  σε άπειρες συζητήσεις και έχω ερωτηθεί πολλάκις..
Είναι φυσιολογικό, είναι 2 ετών και δεν ομιλεί?
Γιατί ο λόγος του δεν είναι, ακόμα καθαρός?
Είναι 2,5 ετών, είναι  σωστό που ακόμα δεν έχουμε πετάξει την πάνα?
Πότε θα περπατήσει?
Έχει την σωστή ανάπτυξη συγκριτικά με άλλα παιδάκια της ηλικίας του?
Είναι φυσιολογικό το βάρος του ή το ύψος του?

Ας, τα πάρουμε ένα-ένα..
Ας ξεκαθαρίσουμε, αρχικά, ότι τα αναπτυξιακά στάδια δεν εμφανίζονται σε όλα τα παιδιά με τον ίδιο ρυθμό.
Το κάθε παιδί είναι μοναδικό όπως και η κάθε περίπτωση διαφορετική,, για τον λόγο αυτό, θα ήταν ωφέλιμο να αποφεύγεται η σύγκριση, που θεωρείται και ένας λόγος που εντείνει και ενισχύει το άγχος των γονιών. 
Ωστόσο η ανάγκη μας για να αξιολογήσουμε τα όρια του φυσιολογικού και μή αναπτυξιακού ρυθμού, μας οδήγησε στην δημιουργία κάποιων κριτηρίων, τα λεγόμενα <αναπτυξιακά ορόσημα>, βάση των οποίων περιγράφονται τα κύματα ανάπτυξης που διαδοχικά πέρνα ένα παιδί.

 ΗΛΙΚΊΑ 1 ΜΉΝΑ:
Φέρνει τα χέρια εντός εμβέλειας των ματιών και του στόματος.
Μετακινεί το κεφάλι του από την μια πλευρά προς τη άλλη, το κεφάλι του πέφτει προς τα πίσω, εφόσον δεν στηρίζεται, και είναι ξαπλωμένο μπρούμυτα.
Τα χεράκια του τα έχει σε σφιχτή γροθιά.
Αντανακλαστικό και όχι κοινωνικό χαμόγελο.
Εστιάζει σε απόσταση έως και 30 εκατοστά.
Τα μάτια κινούνται και συχνά μοιάζει να αλληθωρίζει.
Υπάρχει πλανόμενο  βλέμμα και σπάνια βλεμματική επαφή.
Η ακοή είναι απόλυτα ώριμη.
Προτιμά ασπρόμαυρα σχέδια, καθώς η έγχρωμη όραση δεν είναι ακόμα απόλυτα ανεπτυγμένη, ενώ δείχνει προτίμηση σε πρόσωπα.
Προτιμά τις γλυκιές μυρωδιές, αναγνωρίζει την μυρωδιά του μητρικού γάλακτος.

ΗΛΙΚΊΑ 3 ΜΉΝΑ:
Σηκώνει το κεφάλι και το στήθος, όταν βρίσκεται μπρούμυτα, ενώ υποστηρίζει το στήθος με τα χέρια όταν βρίσκεται μπρούμυτα (ανασηκώνεται στους αγκώνες).
Τεντώνει τα πόδια και κλωτσά όταν βρίσκεται ανάσκελα .
  • Ανοίγει και κλείνει τα χέρια.
  • Φέρνει τα χέρια του στο στόμα.
  • Χτυπάει και κουνάει παιχνίδια με τα χέρια του.
  • Αναγνωρίζει γνωστά αντικείμενα και πρόσωπα από απόσταση.
  • Αρχίζει να αναπτύσσει ένα κοινωνικό χαμόγελο.
  • Μιμείται κάποιες κινήσεις και εκφράσεις του προσώπου.
ΗΛΙΚΊΑ 7 ΜΉΝΑ:
  • Κάθεται με, και στη συνέχεια χωρίς υποστήριξη από τα χέρια του.
  • Στηρίζει όλο το βάρος του στα πόδια του.
  • Φτάνει αντικείμενα με το ένα χέρι.
  • Μεταφέρει αντικείμενα από χέρι σε χέρι.
  • Εξερευνεί με τα χέρια και το στόμα.
  • Γυρίζει στο άκουσμα του ονόματός του. 
ΗΛΙΚΊΑ 1 ΈΤΟΥΣ :
  • Κάθεται και μένει σε καθιστή θέση χωρίς βοήθεια.
  • Σέρνεται μπρούμυτα προς τα εμπρός τραβώντας με τα χέρια και σπρώχνοντας με τα πόδια.
  • Παίρνει στάση μπουσουλήματος.
  • Προσπαθεί να σταθεί όρθιο.
  • Περπατά κρατώντας έπιπλα.
  • Κάνει 2-3 βήματα όρθιο μέχρι να πέσει.
  • Δίνει όλο και μεγαλύτερη προσοχή στην ομιλία.
  • Απαντά σε απλά λεκτικά αιτήματα.
  • Ανταποκρίνεται στο «όχι».
  • Προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις.
  • Μιμείται χειρονομίες.
  • Χρησιμοποιεί επιφωνήματα όπως “οοο”

ΗΛΙΚΊΑ 2 ΈΤΟΥΣ:

  • Αρχίζει να τρέχει,
  • Κλοτσά την μπάλα.
  • Σκαρφαλώνει πάνω και κάτω από τα έπιπλα χωρίς βοήθεια.
  • Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες με υποστήριξη.Περπατά μόνο του.
  • Λέει αρκετές μεμονωμένες λέξεις (από 15 έως 18 μήνες)
  • Χρησιμοποιεί απλές φράσεις (από 18 έως 24 μήνες).
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με δύο έως τέσσερις λέξεις.
  • Προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις.
  • Επαναλαμβάνει λέξεις που ακούει σε συνομιλίες.
  • Μιμείται τη συμπεριφορά των άλλων, ειδικά τους ενήλικες και τα μεγαλύτερα παιδιά.
  • Παρουσιάζει αύξηση της ανεξαρτησίας.
  • Αντιλαμβάνεται τον εαυτό του ως ξεχωριστό πρόσωπο από τους άλλους
    Χαίρεται όλο και περισσότερο την παρουσία των άλλων παιδιών

  • ΗΛΙΚΊΑ 4 ΕΤΏΝ:
  • Μιλάει με προτάσεις που αποτελούνται από πέντε λέξεις.
  • Μιλάει με αρκετή σαφήνεια και μπορούν να το κατανοήσουν οι ξένοι.
  • Εξιστορεί μέρος μιας ιστορίας.
  • Κατονομάζει ορισμένα χρώματα.
  • Κατανοεί την έννοια της μέτρησης και μπορεί να ξέρει μερικούς αριθμούς.
  • Στέκεται στο ένα πόδι μέχρι πέντε δευτερόλεπτα.
  • Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες χωρίς υποστήριξη.
  • Ντύνεται και ξεντύνεται με ελάχιστη βοήθεια.
  • Συνεργάζεται με τα άλλα παιδιά.

  • ΗΛΙΚΊΑ 5 ΕΤΏΝ:
  • Στέκεται στο ένα πόδι για δέκα δευτερόλεπτα ή περισσότερο.
  • Γράφει μερικά γράμματα.Ντύνεται και ξεντύνεται χωρίς βοήθεια.Χρησιμοποιεί πιρούνι, κουτάλι.Μπορεί να μετρήσει δέκα ή περισσότερα αντικείμενα. Κατονομάζει όλα τα χρώμα Λέει το όνομα και τη διεύθυνση του και παρέχει προσωπικές πληροφορίες. Δείχνει ανεξαρτησία!

  • Χωρίς πανικό, ως γονείς ,με την καθημερινή επαφή που έχετε με τα παιδάκια σας, δημιουργείται το πρώτο κριτήριο , με το οποίο, σας δίνονται πολλά στοιχεία για την επικοινωνία , ανάπτυξη, εξέλιξη, αλληλεπίδραση που έχει το παιδί με εσάς και το περιβάλλον.
  • Ανήσυχη μανούλα, είμαστε κοντά σου , μην φοβηθείς, εάν το παιδάκι σου έχει μια ελαφρώς διαφορετική πορεία.. 
  • Ωστόσο, για την καλύτερη ενημέρωση και πληροφόρηση, η για την οποιαδήποτε ανησυχία σου να επικοινωνήσεις με έναν ιατρικό σύμβουλο,παιδίατρο, μαία..εφόσον θεωρείς ότι κάτι δεν πάει καλά ή θεωρείς ότι απαιτείται διερεύνηση..
  •   




  • Αναφορικά, απλά, θα ενημερώσω ο,τι σε ηλικία 2 - 2,5 ετών ένα παιδί είναι σε θέση να ελέγχει τα αντανακλαστικά και τους σφικτήρες της κύστης και του εντέρου. Σε άλλο άρθρο θα επεκταθώ για την "εκπαίδευση της τουαλέτας"..😊😊

  •   

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις